Kubistische veilingstukken bij Sotheby's

Geregeld wordt bij het veilinghuis Sotheby's kubistisch werken verhandeld. Hieronder een groot aantal voorbeelden.

La femme au fauteuil, afm.: 130,2 x 97,2 cm
Op 16 mei 1990 werd het schilderij La femme au fauteuil van Fernand Léger uit 1913 geveild. De koper betaalde $ 8, 525 miljoen. Het schilderij maakte deel uit van de kunstverzameling van Lydia Winston Malbin, die in oktober 1989 overleed. Behalve de Léger had zij een belangrijke verzameling van futuristische werken van Giacomo Balla, Umberto Boccioni en Gino Severini. De erfgenamen waren in verband met de successierechten genoodzaakt de kunstverzameling te verkopen, daar de efenis voor ongeveer 95% uit kunstwerken bestond. Enkele kunstwerken waren nog afkomstig uit de nalatenschap van haar vader, de architect Albert Kahn.
Verre et pipe JOUR, 
27 x 41 cm
Op 8 mei 2001 werd het nevenstaande schilderij Verre et pipe JOUR van Georges Braque uit 1913-1914 verkocht uit het bezit van de kunstverzamelaar Stanley J. Seeger. Op 8 en 9 mei 2001 werd een deel van het kunstbezit van Seeger geveild. Inclusief veilingkosten moesten de kopers voor 116 werken in totaal $ 56.594.600 betalen. De nieuwe eigenaar verkocht het schilderij op 6 mei 2008 via Christie's te New York.
Le pot de géranium
Op 8 mei 2002 werd het schilderij Le Pot de Geranium van Juan Gris uit 1915 verkocht bij Sotheby's te New York. Het schilderij stond afgebeeld op de voorkant van de veilingcatalogus. De erfgenamen van de verzamelaar Dr. Philip Sandblom (1903-2001) ontvingen $ 8.479.500, verminderd met de verkoopkosten. Het was een nieuw veilingrecord voor een schilderij van Gris. Philip en Grace (1907-2006) Sandblom hadden het schilderij meer dan zestig jaar in hun bezit gehad. In 1938 had Sandblom het schilderij gekocht bij de Jacques Seligmann & Co. Galleries in New York, die het via Edmond Rosenberg en Galerie Balay et Carré in Parijs had verkregen. Juan Gris had het schilderij aan de kunsthandelaar Léonce Rosenberg verkocht, daar zijn oorspronkelijke kunsthandelaar Daniel-Henry Kahnweilers in verband met de Eerste Wereldoorlog buiten Frankrijk verbleef. Op dezelfde veiling werden twee andere werken uit de collectie Sandblom verkocht, n.l. Pichet et Assiette de Poires van Paul Cézanne uit de periode 1890-1893 en het schilderij Composition (A) en Rouge et Blanc van Piet Mondriaan uit 1936. Dit schilderij had Mondriaan aan Ben Nicholson verkocht.
Compotier, caraf et livre ouvert; afm.: 50 x 65 cm
Op 23 juni 2003 werd bij Sotheby's te Londen het nevenstaande kubistische werk Fruitschaal, waterfles en open boek van Juan Gris uit 1925 voor £ 341.600 (incl. veilingkosten) geveild. Het schilderij kwam in 1925 via Galerie Simon in de collectie van Gottlieb Reber te Lausanne. Via Luis Neumann te Bazel kwam het werk bij de Buchholz Gallery van Curt Valentin te New York. Via de New Yorker Ludwig Charell kwam het schilderij bij George Cukor te Beverly Hills. Hij schonk het schilderij op 31 december 1961 aan The Los Angeles County Museum of Art. Op 30 juni 1987 verkocht het museum het werk bij Sotheby's te Londen. Het werk kwam hetzelfde jaar via Galera Theo te Madrid bij de verkoper van het schilderij in 2003.
La mandoliniste assise, afm.: 38 x 24 cm
Op 5 november 2003 werd bij Sotheby's te New York het nevenstaande kubistische werk La mandoliniste assise van Pablo Picasso uit 1911 voor $ 2.360.000 geveild. De verwachte waarde was geschat tusssen $ 1,2 miljoen en $ 1,6 miljoen. Het schilderij had deel uitgemaakt van de collectie van André Lefèvre te Parijs, de Sidney Janis Gallery te New York en de Perls Galleries te New York. In 1914 was het werk bij Kahnweiler geconfisqueerd en op 7 en 8 mei 1923 tijdens de vierde veiling van het geconfisqueerde bezit van Kahnweiler voor 530 FF denkelijk gekocht door André Lefèvre.
Verre et pipe, afm.: 22 x 27 cm
Op 5 november 2003 werd bij Sotheby's te New York het nevenstaande kubistische werk Glas en Pijp van Picasso uit 1918 voor $ 400.000 geveild. De verwachte waarde was geschat tusssen $ 250.000 en $ 350.000. Het schilderij met daarin zand verwerkt had deel uitgemaakt van het erfenis van Picasso. Bij de verdeling kreeg Marina Picasso het werk en was het via Galerie Jan Krugier te Genève verkocht. Via Japan en diverse kopers kwam het werk via Sotheby's te New York bij de nieuwe eigenaar.
Personnages Dans Un Escalier, afm.: 32 x 41 cm
Op 5 november 2003 werd bij Sotheby's te New York de nevenstaande kubistische gouache Personen op een trap van Lé uit 1914 geveild. Aangezien de verwachte minimumwaarde van $ 800.000 niet werd gehaald, werd het werk teruggetrokken.
Nature Morte aux Poires, afm.: 45,625 x 32 in
Op 5 november 2003 werd bij Sotheby's te New York het nevenstaande schilderij Stilleven met peren van Jean Metzinger uit 1920-1921 voor $ 792.000 geveild. Het was een kleine verbetering van het hoogste bedrag ooit betaald voor een werk van Metzinger.
Femme à sa Toilette, afm.: 92 x 60 cm
Op 6 november 2003 werd bij Sotheby's te New York het nevenstaande schilderij Femme à sa Toilette van Jean Metzinger uit 1918 voor $ 310.400 geveild. Hiermee overschreidde het werk de geschatte opbrengst van $ 180.000 - $ 250.000.
Le Disque Rouge, afm.: 92 x 65,5 cm
Op 4 november 2004 werd het nevenstaande post-kubistische schilderij De Rode schijf van Fernand Léger uit 1919 verkocht voor $ 4.936.000. Het schilderij had behoord tot de collectie van Harold en Hester Diamond. Op dezelfde veiling werd het schilderij Paysage van Léger uit 1914 aangeboden, maar dit haalde met $ 2.900.000 niet de verwachte opbrengst tussen $ 3,5 miljoen en $ 4,5 miljoen en werd daarom teruggetrokken.
Les Maisons dans les Arbes, afm.: 65 x 81 cm
Op 3 mei 2005 werd bij Sotheby's het nevenstaande kubistische schilderij Huizen tussen de bomen van Fernand Léger uit 1914 geveild. Daar het schilderij niet de verwachte opbrengst tussen $ 8 miljoen en $ 12 miljoen haalde, werd het schilderij teruggetrokken bij een bedrag van $ 7 miljoen. Op dezelfde veiling werd wel het schilderij Les Campeurs (1er état) van Léger voor $ 7.632.000 verkocht.
Nature Morte avec Bouteille et Cigars, afm.: 48 x 31 cm
Op 2 november 2005 werd bij Sotheby's het nevenstaande kubistische papier collé Nature Morte avec Bouteille et Cigars van Juan Gris uit 1912 voor $ 1.136.000 verkocht. Het schilderij had deel uitgemaakt van de collectie van Douglas Cooper.
Nu Jaune, afm.: 58,5 x 39,5 cm
Op 2 november 2005 werd bij Sotheby's het nevenstaande pré-kubistische werk Nu Jaune (=Geel naakt) van Picasso uit 1907 voor $ 13.736.000 verkocht. De verwachte waarde was geschat tusssen $ 3 miljoen en $ 4 miljoen. Het schilderij had deel uitgemaakt van de collectie van Josephine en Walter Buhl Ford II. Het echtpaar schonk vele werken aan het Detroit Institute of Arts, o.a. het schilderij Postbode Roulin van Vincent van Gogh. Josephine Ford (1923-2005) was de kleindochter van de autofabrikant Henry Ford. Walter Ford, die geboren was in 1920, overleed in 1991.
Guitare, Verre, Bouteille de Vieux Marc, afm.: 46 x 33,5 cm
Op 2 november 2005 werd bij Sotheby's het nevenstaande kubistische werk Gitaar, Glas, Fles Vieux Marc van Pablo Picasso uit 1912 voor $ 3.712.000 verkocht. Het schilderij, dat ook uit de collectie van Josephine en Walter Buhl Ford II verkocht werd, had deel uitgemaakt van de collectie van Arthur B. Davies.
Chemin à l'Estaque, afm.: 46 x 38 cm
Op 3 mei 2006 werd bij Sotheby's te New York het nevenstaande kubistische werk Pad bij l'Estaque van Georges Braque uit 1908 voor $ 968.000 verkocht. Het schilderij werd denkelijk op de vierde veiling van het geconfisqueerde bezit van Daniel-Henry Kahnweiler op 7 en 8 mei 1923 met de titel Paysage verkocht voor 75 of 350 FF. Het schilderij maakte deel uit van de verzamelng van Georges Levy te Parijs en Jean-Jacques Purris. In het boek Braque, Cubism 1907-1914 van Nicole Worms de Romilly staat vermeld, dat dit schilderij op 26 mei 1976 en in 1980 bij Sotheby's te New York werd verkocht. In de veilingcatalogus van 2006 wordt dit niet vermeld, wel dat de erfgenamen van Purris het hadden aangeboden.
Verre sur une table, afm.: 21 x 21 cm
Op dezelfde veiling van 3 mei 2006 werd bij Sotheby's te New York het nevenstaande kubistische papier collé Glas op een tafel van Pablo Picasso uit 1914 voor $ 912.000 verkocht. Het schilderij werd op de vierde veiling van het geconfisqueerde bezit van Daniel-Henry Kahnweiler op 7 en 8 mei 1923 met de titel Le Verre verkocht voor 110 FF. Het schilderij maakte deel uit van de verzamelng van Jean Lurçat (1892-1966) te Parijs en (vanaf 1942?) Marthe Hennebert, die in de periode 1920-1929 de geliefde en echtgenote was van Lurçat, te Parijs. Lydia Winston Malbin kocht het werk op 19 november 1952 bij Galerie Jeanne Bucher. Volgens de schrijver John Richardson was het nummer 331 afkomstig van de hierboven genoemde veiling in 1923. De ceramiste Lydia Kahn, geboren op 13 november 1897, was in 1927 getrouwd met de advocaat Harry Lewis Winston toen zij in de 30-jaren begon met verzamelen. Lydia verzamelde vooral futuristische werken, waardoor zij vriendschap kreeg met Gino Severini, Bendetta Marinetti, de vrouw van Fillipo Marinetti, de dochter van Giacomo Balla en de zus van Umberto Boccioni. Ook werken van andere kunstenaars verzamelde zij en leende zij uit voor diverse tentoonstellingen. Na de dood van haar man trouwde zij in 1966 met Dr. Barnett Malbin. Op 14 oktober 1989 overleed Lydia, die sinds 1985 weduwe was, in New York. Op 16 mei 1990 werd bij Sotheby's te New York 127 kunstwerken onder de titel The Collection of Lydia Winston Malbin geveild. De opbrengst was $ 84,1 miljoen. Het nevenstaande papier collé werd door haar erfgenamen aangeboden en volgens de website On-line Picasso project gekocht door Louis Reijtenbagh. De Nederlander Reijtenbagh kwam in 2009 in het nieuws, doordat drie banken de kunstverzameling van Reijtenbagh claimden wegens het niet terugbetalen van een lening. De JPMorgan Chase, de ABN-AMRO en de Credit Suisse Group vechten om de nog aanwezige bezittingen van de investeerder en zijn zonen.
Jeune garçon nu, afm.: 24 x 19 cm
Op dezelfde veiling van 3 mei 2006 werd bij Sotheby's te New York het nevenstaande pre-kubistische werk Jeune garçon nu van Pablo Picasso uit 1907 voor $ 800.000 verkocht. Het werk maakte deel uit van de verzamelng van Albert Gallatin, George L.K. Morris en Walter P. Chrysler Jr. De verkoper kocht het werk in juni 1998.
Homme à La Pipe Assis Dans Un Fauteuil, afm.: 32 x 25 cm
Op 8 mei 2007 werd bij Sotheby's het nevenstaande kubistische werk Homme à La Pipe Assis Dans Un Fauteuil van Pablo Picasso uit 1916 voor $ 4.744.000 verkocht. De verwachte opbrengst was tussen de $ 2 miljoen en $ 3 miljoen. Bovenop het veilingbedrag kwamen nog de veilingkosten, die 20% bedroegen van de eerste $ 500.000 en daarna 12% over de rest. De veiling op 8 mei 2007 was de eerste waarbij de verhoging van de veilingkosten inging, eerst betaalde men 20% over de eerste $ 200.000. Bij $ 4,744 miljoen zijn de veilingkosten ruim $ 609.000.
Les Usines, afm.: 69 x 53 cm La Gare, afm.: 65 x 81 cm
Op dezelfde veiling werden de twee nevenstaande schilderijen van Fernand Léger uit 1918 geveild, n.l. Les Usines en La Gare. Het schilderij Les Usines heeft deel uitgemaakt van de collectie van Solomon R. Guggenheim. In plaats van de geschatte opbrengst tussen $ 5 miljoen en $ 7 miljoen bracht het schilderij $ 14.320.000 op. Het schilderij La Gare bracht $ 4.520.000 op in plaats van de verwachte opbrengst rond de $ 3 miljoen.
Verre, Tasse et Journal, afm.: 46,5 x 27 cm
Op 7 november 2007 werd bij Sotheby's het nevenstaande schilderij Verre, Tasse et Journal van Juan Gris uit 1913 voor $ 3.961.000 verkocht, terwijl de verwachte opbrengst lag tussen $ 1,8 miljoen en $ 2,5 miljoen. Het schilderij behoorde in het verleden tot de collectie van Roger Fry (Londen), Norman Granz (Genève) en Elizabeth Murdoch (Melbourne).
Etude pour 'La Femme en Bleu', afm.: 130 x 97 cm
Op 7 mei 2008 bracht het nevenstaande schilderij Etude pour 'La Femme en Bleu' van Fernand Léger uit 1912-1913 de recordopbrengst van $ 39.241.000 Incl. kosten) op in New York. De Zwitserse kunsthandelaar Doris Ammann kocht het werk, waarvan vooraf de opbrengst geschat werd tussen de $ 35 miljoen en $ 45 miljoen. Het schilderij werd verkocht door een erfgenaam van de kunstverzamelaar Hermann Lange (1874-1942). Lange kocht het werk denkelijk in 1928 bij de Berlijnse Galerie Neumann-Nierendorf, die het in 1927 gekocht had bij Galerie Der Sturm van Herwarth Walden. Walden had het schilderij van Léger in 1913 voor de tentoonstelling Erster Deutscher Herbstsalon verkregen om het te verkopen. Een zelfde werk uit 1912 is te zien in het Musée national Fernand Léger te Biot, dat rechtstreeks uit de nalatenschap van Léger geschonken werd door Nadia Léger en Georges Bauquier. Beide kunstwerken waren voorstudies voor het definitieve werk dat in 1952 geschonken werd aan het Kunstmuseum Basel door Raoul La Roche. Dit werk met de afmetingen 194 bij 130 cm was aanwezig op de Salon d'Automne van 1912 te Parijs en de Armory Show te New York.
Compotier et Cruche Décorée de Cerfs, afm.: 36,75 x 26,25 inch
Op de ochtendveiling van 5 november 2008 bracht het nevenstaande schilderij Compotier et Cruche Décorée de Cerfs van Jean Metzinger uit 1911-1912 $ 422.500 op.
Arlequin accoudé, afm.: 73 x 60 cm
Op de avondveiling van 5 november 2008 te New York zou het nevenstaande schilderij Arlequin van Pablo Picasso uit 1909 worden geveild, maar het werd teruggetrokken. Het werk was aangeboden door de surrealistische schilder en beeldhouwer Enrico Donati, maar die was op 25 april 2008 op 99-jarige leeftijd overleden. Donati zag het werk denkelijk in 1947 in het Musée d'Art Modern te Parijs en ging daarna direct naar de uitlener van het werk, de Galerie Louise Leiris. Ondanks dat de galerie gesloten was werd hij geholpen door Daniel-Henry Kahnweiler, die Donati kende via hun wederzijdse vriend Marcel Duchamp. Donati kocht het werk voor $ 12.000. Als reden van de intrekking werden persoonlijke reden opgegeven, maar denkelijk verwachtte men dat het werk niet de aangegeven verwachte prijs van $ 30 miljoen zou halen door de economische moeilijkheden. Kahnweiler kocht het werk van Edwin Suermondt uit Aken, die het werk denkelijk van Wilhelm Uhde had gekocht. In 1914 werd het werk geconfisqueerd en geveild op de eerste veiling van het geconfisqueerde bezit van Kahnweiler op 13 en 14 juni 1921. Winberg kocht het werk voor 2000 FF.
Arlequin à la Clarinette, hoogte: 73,7 cm
Op de avondveiling van 5 mei 2009 werd het nevenstaande bronzen beeld Arlequin à la Clarinette van Jacques Lipchitz aangeboden tijdens de veiling bij Sotheby's te New York. De verwachte opbrengst werd geschat op een bedrag tussen $ 700.000 en $ 900.000. Het beeld vond voor die prijs geen koper. Het beeld was tussen 1944 en 1973 gegoten bij Modern Art Foundry met het nummer 3/7 naar een beeld uit 1920.
Femme nue à la Mandoline; hoogte: 19,1 cm
Op de ochtendveiling van 6 mei 2009 werd het nevenstaande terracotta beeld Femme nue à la Mandoline van Henri Laurens uit 1922 met het nummer 4/10 verkocht bij Sotheby's te New York voor $ 62.500 (incl. veilingkosten). De verkopende verzamelaar had het beeld gekocht voor $ 72.000 (incl. veilingkosten) op 9 mei 2007 bij Sotheby's te New York van een particuliere verzamelaar, die het gekocht had op 1 maart 1972 bij een veiling bij Parke-Bernet Galleries Inc. te New York. Het beeld was afkomstig van Galerie Louis Leiris te Parijs.
Nature morte à la Fenêtre; afm.: 61 x 50cm
Op de ochtendveiling van 6 mei 2009 haalde het nevenstaande schilderij Nature morte à la Fenêtre van Louis Marcoussis uit 1928 bij Sotheby's te New York niet de geschatte minimum opbrengst van $ 70.000. Verdere gegevens ontbreken.
Caferière, deux bouteilles et salade; afm.: 91,5 x 65,4 cm
Op de ochtendveiling van 5 november 2009 bracht het nevenstaande schilderij Caferière, deux bouteilles et salade van Jean Metzinger uit 1921 $ 254.500 op. Léonce Rosenberg kocht het werk van Metzinger en via Jacques Dubourg, de Monod Collectie en de Stephen Hahn Gallery te New York kwam het werk in de collectie van Arthur M. Sackler.
Bouteille et verre; afm.: 60 x 47 cm
Op de ochtendveiling van 5 november 2009 bracht het nevenstaande schilderij Bouteille et verre van Louis Marcoussis uit 1914 $ 170.500 op. Het schilderij was op 1 december 1993 bij Sotheby's te Londen gekocht door Gallery Asada te Nagoya, die het verkocht aan een Belgische verzamelaar.
Méditation-Homme assis; hoogt: 36 cm
Op de ochtendveiling van 5 november 2009 bracht het nevenstaande beeld Méditation-Homme assis van Jacques Lipchitz uit 1914 $ 290.500 op. Het beeld was van Lipchitz gekocht door A.M. Hammacher. Een erfgenaam van Hammacher verkocht het beeld op 7 februari 2006 bij Christie's te Londen. De nieuwe eigenaar, Landau Fine Art te Montreal, moest £ 136.800 ($ 239.126) betalen en vekocht het aan de nu verkopende eigenaar.
Etude pour l'Homme blond; afm.: 19 x 14,6 cm
Op de ochtendveiling van 5 november 2009 bracht de nevenstaande tekening Etude pour l'Homme blond van Roger de la Fresnaye uit 1922 $ 74.500 (incl. veilingkosten) op in plaats van de geschatte maximum waarde van $ 20.000 (excl. kosten). De tekening was op 11 november 1959 eerder geveild bij Parke-Bernet te New York.

In 2011 werd bij Sotheby's op 3 en 4 mei in New York, op 1 juni in Parijs en op 23 juni in Londen de kunstverzameling van een Europese verzamelaar van kubistische werken geveild. Via internet is een toelichting door twee experts van Sotheby's, Thomas Bompard en Aurélie Vandevoorde, onder de titel Autour du Cubisme te zien.

Arlequin à la Clarinette; hoogte: 112,4 cm
Het nevenstaande beeld Arlequin à la Clarinette van Jacques Lipchitz werd op 4 mei 2011 geveild bij Sotheby's in New York voor $ 842.500 inclusief veilingkosten. Het beeld werd in 1919 door Lipchitz ontworpen, maar pas in 1971 in marmer uitgehakt. Het beeld behoorde tot de kunstverzameling van Lipchitzs dochter Yulla. Via de Irving Galleries in Palm Beach kwam het beeld in 1996 bij de verkopende eigenaar.
Lulli; afm.: 43,5 x 24 cm
Het nevenstaande schilderij Lulli van Louis Marcoussis uit 1919 werd op 4 mei 2011 verkocht voor $ 218.500 inclusief veilingkosten in New York. De opbrengst van dit werk van olieverf en gouache op glas oversteeg ruim de geschatte maximumwaarde van $ 150.000. De verkopende eigenaar had het werk gekocht op 4 december 1996 bij Sotheby's in Londen.
Coupe de Fruits Verts et Enveloppé; afm.: 73,7 x 54,3 cm
Tijdens de veiling van 4 mei 2011 werd namens The Solomon R. Guggenheim Foundation het nevenstaande Coupe de Fruits Verts et Enveloppé van Jean Metzinger uit ±1916 verkocht voor $ 554.500 inclusief veilingkosten. Het haalde net de minimale verwachtingswaarde van $ 500.000. Het schilderij, dat het museum verkocht om het aankoopfonds te versterken, was door Geraldine Spreckels Fuller in 1999 nagelaten aan het museum. Zij had het werk met haar man Andrew Fuller voor 1970 gekocht bij de Rose Fried Gallery in New York. De envelop in het midden van het schilderij bevat de tekst 121 Aven een verwijzing naar het woonadres van Metzinger in de periode 1916-1929, toen hij woonde op Avenue Félix Faures 121 in Parijs.
Jeune fille assise; afm.: 73,4 x 53,9 cm
Het nevenstaande schilderij Jeune Fille assise van Georges Valmier uit 1919 werd op 4 mei 2011 verkocht voor $ 542.500 inclusief veilingkosten in New York. De opbrengst van dit schilderij oversteeg ruim de maximale verwachtingswaarde van $ 300.000. De verkopende Europese verzamelaar had het werk gekocht op 2 december 1987 bij Sotheby's in Londen, waar het was aangeboden door Madame de Bourla uit Brussel. Zij had het werk op 1 november 1984 gekocht tijdens een veiling bij Gabus in Hôtel des Bergues in Genève. Een vorige eigenaar was Josef Müller in Zwitserland.
Vin; afm.: 16,2 x 17,2 cm
Het nevenstaande papier collé Vin van Picasso uit 1912-1913 werd op 4 mei 2011 verkocht voor $ 386.500 inclusief veilingkosten in New York. De opbrengst van dit schilderij oversteeg ruim de maximale verwachtingswaarde van $ 300.000. De verkopende Europese verzamelaar had het werk gekocht op 2 december 1987 bij Sotheby's in Londen, waar het was aangeboden door Madame de Bourla uit Brussel. Zij had het werk op 1 november 1984 gekocht tijdens een veiling bij Gabus in Hôtel des Bergues in Genève. Een vorige eigenaar was Josef Müller in Zwitserland.
Laatste wijziging: 111114